beta
Eva Sandström (fingerat namn) hämtar ett paket i postluckan mot överlämnande av det kvitterade adresskortet, som postkassören tar emot. Den arrangerade situationen är fotograferad i paketkassan på postkontoret Farsta 1.
Foto: Postmuseum/Yngve Hellström
Som ett brev på posten

Om oss

Varför

Det hela började med gnäll om hur PostNords chaufförer i Stockholm sågs köra förbi leveransadresser utan att lämna av något paket.

Ett upprepat gnäll ledde senare till irritation, frustration och en vilja att förändra.

Våra upplevelser av PostNords lantbrevbärare är en helt annan. De anstränger sig för att se om de kommit rätt, och om någon är hemma. Kör in på hustomten, tutar, kliver ur bilen och säger hej.

Det finns alltså en serviceanda kvar i PostNords kultur. Det finns hopp om bättring!

Vad vi vill

Vi vill i första hand få svar på några frågor:

  • Hur vanligt är det med bomkörningar där mottagaren är hemma?
  • Är det kanske ett storstadsproblem? Var händer det mest?
  • Vilken miljöpåverkan har alla dessa extra transportrundor?

Förhoppningen är att ökad transparens om vad som faktiskt går snett och vilka effekter det har ska kunna leda till något slags förbättring.

Vad vi inte vill

Vi vill inte ha en hetsjakt på PostNords medarbetare eller de som sliter med dina paket på din lokala tobaksaffär eller närlivs.